Boete voor parkeren in strijd met een parkeerverbod (bord E1), wanneer onterecht?

Een boete die vaak onterecht wordt opgelegd, is de boete voor parkeren waar dit niet mag vanwege een parkeerverbod (bord E1). Deze boete is € 119,- (inclusief administratiekosten) en heeft als feitcode R584.

Hieronder sta ik eerst stil bij de vraag wat parkeren in strijd met het E1 parkeerverbodsborden nu eigenlijk inhoudt. Vervolgens behandel ik verschillende redenen waarom de boete onterecht kan zijn.

Heb jij onterecht een boete voor fout parkeren ontvangen?

Inhoudsopgave

Wat is parkeren in strijd met bord E1? 

Het verkeersbord E1 hebben we allemaal wel eens gezien. Dit bord betekent dat het verboden is te parkeren aan de kant van de weg waar het bord staat. Kortom: het bord E1 duidt een parkeerverbod(szone) aan. Het bord E1 parkeerverbod geldt alleen voor parkeren op de rijbaan en niet voor parkeren in de berm of in een parkeervak.

parkeerverbodsbord E1

Als boven het verkeersbord E1 het woord ‘zone’ staat, betekent dit dat het parkeerverbod geldt binnen de betreffende zone. Deze zone kent een begin en een einde. In het als zodanig aangeduide gebied is parkeren op de rijbaan verboden. Ook hier geldt dat parkeren wel is toegestaan in de berm of in een parkeervak.

Kortom: het verkeersbord E1 betekent dat parkeren niet is toegestaan op de rijbaan. 

Laden en lossen bij een parkeerverbod (bord E1)

Geldt een parkeerverbod, dan is slechts parkeren verboden. Parkeren is het neerzetten van de auto, langer dan nodig om iemand te laten in- of uitstappen of om te laden en lossen. Heeft het voertuig enkel stilgestaan om goederen te laden en lossen, dan handel je dus niet in strijd met het parkeerverbod.

Het is de ambtenaar die moet aantonen dat sprake was van parkeren. Vaak gebeurt dat doordat de ambtenaar in zijn verklaring opneemt dat hij gedurende een bepaalde tijd (bijvoorbeeld 5 of 10 minuten) geen activiteiten rondom het voertuig heeft waargenomen. 

Is er een dergelijke verklaring door hem afgelegd, dan wordt ervan uitgegaan dat sprake is van parkeren. In zo’n geval is het aan jou om het tegendeel te bewijzen. Dit kun je doen door je stelling dat er sprake is van laden en lossen te onderbouwen met bijvoorbeeld getuigenverklaringen en andere bewijsstukken. Je moet dan ook kunnen aantonen dat het laden en lossen niet langer dan noodzakelijk heeft geduurd én dat het om grote of zware spullen ging.

Geen bord E1 

Het is verder natuurlijk alleen verboden om te parkeren als sprake is van een parkeerverbod (bord E1). Het komt zeer geregeld voor dat de ambtenaar wel meent dat er sprake is van een niet parkeren bord, terwijl dit eigenlijk helemaal niet zo is of niet kan worden aangetoond.

Hierbij moet onderscheid worden gemaakt tussen twee situaties:

Situatie 1 – Parkeren in strijd met een parkeerverbodszone 

Heb jij een parkeerboete met feitcode R584 ontvangen omdat de ambtenaar jou verwijt dat je hebt geparkeerd in strijd met een parkeerverbodszone, terwijl jij aangeeft dat je helemaal geen parkeerverbodszone bent ingereden? Dan moet je aangeven langs welke route je bent gereden om de betreffende locatie te bereiken. Vervolgens moet de ambtenaar aantonen dat je op deze route een parkeerverbodszone bent ingereden. 

Situatie 2 – Parkeren in strijd met een ‘gewoon’ parkeerverbod

Verwijt de ambtenaar dat je hebt geparkeerd in strijd met een ‘gewoon’ parkeerverbod, dan moet jij aantonen dat er geen E1 bord heeft gestaan. Dit kun je doen door foto’s maken van de betreffende omgeving. 

Parkeren in een berm of in een parkeervak

Ongeacht het verbod is parkeren in de berm of een parkeervak toegestaan. Volgens de wet blijft parkeren namelijk toegestaan op ‘daartoe bestemde weggedeelten’. 

De boete met feitcode R584 mag dus niet worden opgelegd als je op een daartoe bestemd weggedeelte stond geparkeerd, zoals een parkeervak of een berm.

Wetgeving rondom bord E1

Geen staandehouding, terwijl dit wel mogelijk was

In principe is de ambtenaar verplicht om de bestuurder staande te houden, tenzij er geen mogelijkheid bestond om dat te doen. 

In verreweg de meeste gevallen doet zich bij parkeerovertredingen geen reële mogelijkheid tot staandehouding voor. De bestuurder van het voertuig is dan namelijk niet aanwezig. Dat kan anders zijn. Komen de bestuurder en ambtenaar met elkaar in aanraking, dan moet de boete aan de bestuurder worden opgelegd en niet aan de kentekenhouder.

Hierbij is wel van belang dat de bestuurder en ambtenaar met elkaar geconfronteerd worden voordat de ambtenaar de boete heeft uitgeschreven.

Tip: Lees hier meer over de regels over verkeersboetes zonder staandehouding.

Jouw boete aanvechten?

In dit artikel heb ik uitgebreid stilgestaan bij de vraag wanneer een boete met feitcode R584 voor parkeren in strijd met bord E1 onterecht is. Ik hoop dat je iets aan dit artikel hebt gehad. Uiteraard staan we voor je klaar als je hulp nodig hebt bij het bezwaar maken tegen een verkeersboete. Wij kunnen je namelijk gratis bijstaan in die procedure.  

Mocht je vragen nog hebben, dan kun je ons uiteraard ook een e-mail of een appje sturen.

Het verkeersbord E1 geeft aan dat parkeren verboden is aan de kant van de weg waar het bord staat. Dit verbod geldt alleen voor parkeren op de rijbaan, niet in een berm of parkeervak. Als boven het bord het woord “zone” staat, geldt het parkeerverbod binnen de gehele aangegeven zone.

Ja, laden en lossen is toegestaan op een plek waar een parkeerverbod geldt. Parkeren wordt gezien als het langdurig stilzetten van een voertuig zonder directe activiteit, zoals in- of uitstappen of het laden en lossen van grote of zware spullen. Het is wel aan jou om te bewijzen dat je daadwerkelijk aan het laden en lossen was.

Als er geen bord E1 aanwezig is, mag je niet worden beboet voor het parkeren in strijd met een parkeerverbod. Je kunt dit aantonen door foto’s te maken van de locatie en de directe omgeving om te laten zien dat het bord ontbreekt.

Je kunt een snelheidsboete aanvechten door:

  1. Beroep aan te tekenen bij de officier van justitie.
  2. Als je het niet eens bent met de beslissing van de officier, kun je in beroep gaan bij de kantonrechter.
  3. In veel gevallen kun je tegen de beslissing van de kantonrechter in hoger beroep gaan bij het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden.

Nee, het parkeerverbod geldt alleen op de rijbaan. Parkeren in een berm of in een parkeervak is toegestaan, zelfs als er een bord E1 aanwezig is.

Als je een boete hebt ontvangen voor een parkeerverbod in een zone, maar je bent van mening dat je die zone niet bent ingereden, moet je aangeven welke route je hebt gevolgd. De ambtenaar moet vervolgens bewijzen dat je via een route bent gereden waar een parkeerverbodszone is aangegeven.

 

Ja, bij parkeerovertredingen is het meestal niet mogelijk om de bestuurder staande te houden omdat deze vaak niet aanwezig is. Als de bestuurder wel aanwezig is, moet de boete aan de bestuurder worden opgelegd, niet aan de kentekenhouder, mits de staandehouding heeft plaatsgevonden voordat de boete is uitgeschreven.

Je kunt aantonen dat je aan het laden en lossen was door:

  • Getuigenverklaringen.
  • Bewijs van de goederen die je hebt vervoerd.
  • Foto’s of andere documentatie die laten zien dat je bezig was met laden of lossen van zware of grote spullen.

Zorg ervoor dat je ook kunt aantonen dat het laden en lossen niet langer duurde dan strikt noodzakelijk.

Je kunt een boete met feitcode R584 aanvechten door:

  1. Beroep aan te tekenen bij de officier van justitie.
  2. Als je het niet eens bent met de beslissing van de officier, kun je in beroep gaan bij de kantonrechter.
  3. In veel gevallen kun je tegen de beslissing van de kantonrechter in hoger beroep gaan bij het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden.

Wat zeggen anderen over ons? 

Jouw voordelen