Boete voor parkeren in strijd met een parkeerverbod (bord E1), wanneer onterecht?

Een boete die vaak onterecht wordt opgelegd, is de boete voor parkeren waar dit niet mag vanwege een parkeerverbod (bord E1). Deze boete is € 119,- (inclusief administratiekosten) en heeft als feitcode R584.

Hieronder sta ik eerst stil bij de vraag wat parkeren in strijd met het E1 parkeerverbodsborden nu eigenlijk inhoudt. Vervolgens behandel ik verschillende redenen waarom de boete onterecht kan zijn.

Heb jij onterecht een boete voor fout parkeren ontvangen?

Inhoudsopgave

Wat is parkeren in strijd met bord E1? 

Het verkeersbord E1 hebben we allemaal wel eens gezien. Dit bord betekent dat het verboden is te parkeren aan de kant van de weg waar het bord staat. Kortom: het bord E1 duidt een parkeerverbod(szone) aan. Het bord E1 parkeerverbod geldt alleen voor parkeren op de rijbaan en niet voor parkeren in de berm of in een parkeervak.

parkeerverbodsbord E1

Als boven het verkeersbord E1 het woord ‘zone’ staat, betekent dit dat het parkeerverbod geldt binnen de betreffende zone. Deze zone kent een begin en een einde. In het als zodanig aangeduide gebied is parkeren op de rijbaan verboden. Ook hier geldt dat parkeren wel is toegestaan in de berm of in een parkeervak.

Kortom: het verkeersbord E1 betekent dat parkeren niet is toegestaan op de rijbaan. 

Laden en lossen bij een parkeerverbod (bord E1)

Geldt een parkeerverbod, dan is slechts parkeren verboden. Parkeren is het neerzetten van de auto, langer dan nodig om iemand te laten in- of uitstappen of om te laden en lossen. Heeft het voertuig enkel stilgestaan om goederen te laden en lossen, dan handel je dus niet in strijd met het parkeerverbod.

Het is de ambtenaar die moet aantonen dat sprake was van parkeren. Vaak gebeurt dat doordat de ambtenaar in zijn verklaring opneemt dat hij gedurende een bepaalde tijd (bijvoorbeeld 5 of 10 minuten) geen activiteiten rondom het voertuig heeft waargenomen. 

Is er een dergelijke verklaring door hem afgelegd, dan wordt ervan uitgegaan dat sprake is van parkeren. In zo’n geval is het aan jou om het tegendeel te bewijzen. Dit kun je doen door je stelling dat er sprake is van laden en lossen te onderbouwen met bijvoorbeeld getuigenverklaringen en andere bewijsstukken. Je moet dan ook kunnen aantonen dat het laden en lossen niet langer dan noodzakelijk heeft geduurd én dat het om grote of zware spullen ging.

Geen bord E1 

Het is verder natuurlijk alleen verboden om te parkeren als sprake is van een parkeerverbod (bord E1). Het komt zeer geregeld voor dat de ambtenaar wel meent dat er sprake is van een niet parkeren bord, terwijl dit eigenlijk helemaal niet zo is of niet kan worden aangetoond.

Hierbij moet onderscheid worden gemaakt tussen twee situaties:

Situatie 1 – Parkeren in strijd met een parkeerverbodszone 

Heb jij een parkeerboete met feitcode R584 ontvangen omdat de ambtenaar jou verwijt dat je hebt geparkeerd in strijd met een parkeerverbodszone, terwijl jij aangeeft dat je helemaal geen parkeerverbodszone bent ingereden? Dan moet je aangeven langs welke route je bent gereden om de betreffende locatie te bereiken. Vervolgens moet de ambtenaar aantonen dat je op deze route een parkeerverbodszone bent ingereden. 

Situatie 2 – Parkeren in strijd met een ‘gewoon’ parkeerverbod

Verwijt de ambtenaar dat je hebt geparkeerd in strijd met een ‘gewoon’ parkeerverbod, dan moet jij aantonen dat er geen E1 bord heeft gestaan. Dit kun je doen door foto’s maken van de betreffende omgeving. 

Parkeren in een berm of in een parkeervak

Ongeacht het verbod is parkeren in de berm of een parkeervak toegestaan. Volgens de wet blijft parkeren namelijk toegestaan op ‘daartoe bestemde weggedeelten’. 

De boete met feitcode R584 mag dus niet worden opgelegd als je op een daartoe bestemd weggedeelte stond geparkeerd, zoals een parkeervak of een berm.

Wetgeving rondom bord E1

Geen staandehouding, terwijl dit wel mogelijk was

In principe is de ambtenaar verplicht om de bestuurder staande te houden, tenzij er geen mogelijkheid bestond om dat te doen. 

In verreweg de meeste gevallen doet zich bij parkeerovertredingen geen reële mogelijkheid tot staandehouding voor. De bestuurder van het voertuig is dan namelijk niet aanwezig. Dat kan anders zijn. Komen de bestuurder en ambtenaar met elkaar in aanraking, dan moet de boete aan de bestuurder worden opgelegd en niet aan de kentekenhouder.

Hierbij is wel van belang dat de bestuurder en ambtenaar met elkaar geconfronteerd worden voordat de ambtenaar de boete heeft uitgeschreven.

Tip: Lees hier meer over de regels over verkeersboetes zonder staandehouding.

Gebruik onze bezwaarschriftgenerator!

In dit artikel heb ik uitgebreid stilgestaan bij de vraag wanneer een boete met feitcode R584 voor parkeren in strijd met bord E1 onterecht is. Ik hoop dat je iets aan dit artikel hebt gehad. Uiteraard staan we voor je klaar als je hulp nodig hebt bij het aanvechten van een verkeersboete. 

Je kunt voor € 9,99 gebruik maken van onze generator, die speciaal is toegespitst op het samenstellen van een beroepschrift tegen een boete met feitcode R584. Zo ben je er zeker van dat jouw beroep aan alle formele eisen voldoet en er wordt verwezen naar de juiste wet- en regelgeving.

Naast het beroepschrift ontvang je een advies op maat (van zes pagina’s) waarin wij uitleggen:

  • welke regels er gelden bij een boete met feitcode R584,
  • hoe je het beroep het beste kunt indienen,
  • hoe de beroepsprocedure verder verloopt,
  • wat je na het indienen van het beroep kunt verwachten,
  • wat jouw rechten in de beroepsprocedure zijn en
  • hoe je die rechten veiligstelt.

Wat zeggen anderen over ons? 

Salem Ousadou
Salem Ousadou
2024-01-23
Mijn (onterechte) boete is door de gemeente vernietigd. Mesen van bezwaartegenverkeersboetes, veel dank voor jullie inspanningen!!!
Bija Mehic
Bija Mehic
2024-01-23
claudine Wielingen
claudine Wielingen
2024-01-16
Snelle en goede ondersteuning. Via mail goed bereikbaar reageren snel op vragen. Zeer tevreden met hun hulp.
soufgamer daghouj
soufgamer daghouj
2024-01-15
ik ben snel en vriendelijk geholpen en mijn boetes zijn door jullie inzet vernietigd hartelijk dank ! 👍
Robert Van Der Heijden
Robert Van Der Heijden
2024-01-09
Bij wegwerkzaamheden en een omleiding ben ik ergens een eenrichtingsverkeer ingereden en later een bon in de bus gekregen. Omdat dit heel onduidelijk was toch maar bezwaar laten maken en met succes!! Duidelijk in communicatie en geheel kosteloos dus prima service!
Yuki
Yuki
2024-01-04
Top mail gekregen van het begin van het jaar dat ze mijn boete hebben aangevochten met succes, duurde even maar was het uiteindelijk waard!
Jolanda Onstenk
Jolanda Onstenk
2024-01-04
Wat een fantastische hulp en heerlijke uitslag. Het was dan wel onze eigen schuld, maar toch. Geweldig en enorme dank
Regis Apostel
Regis Apostel
2024-01-03
Top!
willem putter
willem putter
2024-01-02
Zoiets kan alleen mogelijk zijn via deze dienst, perfect geregeld, en wat het nog bijzonder maakt de correspondentie met mij en het CJIB wordt geheel overgenomen, waarbij het wel door drukte bij de overheid wel lang duurt maar daar wordt je van op de hoogte gehouden. Ik zou een ieder aanraden alle boetes welke door je ontvangt, door te sturen naar Indy die weet er raad mee en vecht deze aan, en met goed gevolg mijn boete welke ik betaald had heb ik terug volledig terecht het honorarium aan deze dienst.

Schakel onze hulp in!